Rok szkolny 2012/13

Uroczyste rozpoczęcie roku szkolnego 2012/13

3 września rozpoczęliśmy nowy rok szkolny 2012/13. Serdecznie witamy nowe koleżeństwo z klasy I Gimnazjum. My rozpoczęliśmy go od zmiany klasy lekcyjnej. "Awansowaliśmy" na I piętro do sali 202. Poprzednią salę 101 odziedziczyła klasa I.

Witaj Szkoło:)

 

Wycieczka do Krynicy Zdroju

4 paĹşdziernika 2012 r. my, klasa I gimnazjum byliśmy na wycieczce w Kamiannej, Krynicy – Zdroju i Starym Sączu.

            Ok. godz. 8:00 pojechaliśmy do Kamiannej. Najpierw poszliśmy do kościoła, który dawniej był cerkwią. Pan Jacek Nowak, właściciel pasieki „Barć” opowiedział nam historię tego kościoła, a następnie udaliśmy się zwiedzać pasiekę, gdzie były róĹźne ozdobne ule. Właściciel pokazał nam, jak wygląda ul w środku i opowiadał o historii pszczelarstwa i o niedĹşwiedziach, które niszczą ule. Potem oglądaliśmy sprzęt, jaki jest uĹźywany w pszczelarstwie oraz obrazy i rzeĹşby przedstawiające Świętego AmbroĹźego, patrona pszczelarstwa. Na końcu kosztowaliśmy miodu z pasieki, który nam bardzo smakował.

            Następnie pojechaliśmy do Krynicy – Zdroju. Najpierw wyjechaliśmy kolejką szynową na Górę Parkową, na której szczycie oglądaliśmy piękne krajobrazy i korzystaliśmy ze zjeĹźdĹźalni. Po powrocie na dół poszliśmy do muzeum Nikifora Krynickiego. Obejrzeliśmy krótki film o Nikiforze i oglądaliśmy jego prace i przybory, których uĹźywał do ich wykonania. Następnie udaliśmy się do pijalni wód skosztować wody Słotwinki i do zdroju „Mieczysław” skosztować wody o tej samej nazwie, która nam nie smakowała.

            Następnym etapem naszej wycieczki był Klasztor Klarysek w Starym Sączu. Byliśmy w kościele i w „domu Świętej Kingi” w którym znajdowały się pamiątki oraz obrazy przedstawiające tą świętą. Gdy wyszliśmy z klasztoru udaliśmy się do domu. Wróciliśmy ok. godz. 16:30

            To była udana wycieczka.

 

Ślubowanie klas I

15 października uczniowie 1 klasy gimnazjum złożyli uroczyste przyrzeczenie i od tej chwili oficjalnie przynależą do społeczności uczniowskiej 6 Gimnazjum MCE. Przygotowaliśmy dla nich certyfikaty przynależności oraz dekalog dobrych rad. Mamy nadzieję, że skorzystają z naszego już cennego doświadczenia. W imieniu całej naszej 11 życzymy Im powodzenia.

 

Projekty edukacyjne 2012/13.

W tym roku szkolnym gimnazjaliści po raz pierwszy w historii szkoły będą realizować projekty edukacyjne. Spośród wielu zaproponowanych przez nauczycieli tematów, uczniowie zdecydowali się na następujące:
1. Michał Barnaś, Szymon Majerczak, Hubert Niezgoda: "Oddział szczawnicki GOPR - funkcjonowanie, przemiany pokoleniowe". Opiekunowie projektu: mgr W. Mikołajczyk, mgr E. Barnaś
2. Ewa Kowalska, Natalia Symela: "Dlaczego jesteśmy wyjątkowi?". Opiekun projektu: mgr Z.Krępa
3. Kamil Mastalski, Filip Nowak, Filip Sarata: "Organizujemy wycieczkę do obszaru chronionego" Opiekun projektu: mgr Z. Krępa
4. Alicja Manowska, Wiktoria Nosal: "Ile z Niemca jest w Polaku?" Opiekun projektu: mgr ElĹźbieta Wójcik
5. Łukasz Salamon, Stanisław Węglarz: "Charakterystyka geograficzna góry WdĹźar". Opiekun projektu: mgr W. Mikołajczyk
Uczniom Ĺźyczymy owocnej pracy a opiekunom projektów duĹźo cierpliwości i wyrozumiałości. W czerwcu, zgodnie z harmonogramem realizacji, efekty ich pracy będą mogli zobaczyć rodzice, którzy zostaną zaproszeni do szkoły na prezentacje projektów.

 

Na szkle malowane.

Uczniowie drugiej klasy mieli okazję poznać tajniki trudnej sztuki malowania na szkle. Uczyli się, jak zrobić projekt obrazka, w jaki sposób wypełnić widziany od tyłu obrazek odpowiednimi kolorami. A wszystko pod okiem znanej szczawnickiej artystki, specjalizującej się właśnie w malarstwie na szkle - Anny Madei. W ramach zajęć artystycznych powstały pierwsze dzieła, które moĹźna podziwiać w naszej galerii zdjęciowej, a niedługo znajdą się one teĹź na wystawie w galerii Pijalni Wód w Szczawnicy. Pani Annie serdecznie dziękujemy za poświęcony dzieciom czas i przekazanie wielu cennych wskazówek. Być moĹźe wśród podopiecznych są przyszli artyści - malarze? Sądząc po efektach ich pracy i zapewnieniach pani Anny Madei jest taka szansa.

 

Olimpiada

Uczennica klasy drugiej Natalia Symela wzięła udział w olimpiadzie biologicznej i chemicznej. Pod kierunkiem nauczycieli tj. mgr Zofii Krępy i mgr Barbary Lorek dziewczynka zakwalifikowała się do etapu rejonowego w obu olimpiadach. 7 grudnia odbył się etap rejonowy, gdzie Natalia uzyskała trzeci wynik w powiecie. Nie znamy jeszcze wyników z olimpiady chemicznej, etap rejonowy został przeprowadzony w Nowym Targu 10 grudnia.
Natalii serdecznie gratulujemy i Ĺźyczymy dalszych sukcesów:)

 

Klasowa Wigilia

JuĹź po raz 2 spotkaliśmy się na wspólnej klasowej Wigilii. Atmosfera świąteczna-choinka, migoczące światełka, wszechobecne anioły-dobroci, serdeczności, wybaczenia i oczywiście opłatek. Następnie były wspólne Ĺźyczenia i tradycyjny posiłek-barszcz, krokiety, wigilijne słodycze.

 

Zapraszamy na ściankę wspinaczkową

W sali gimnastycznej naszej szkoły przygotowano dla uczniów ściankę wspinaczkową.  W kaĹźdą środę od godz. 15.00 spotykamy się aby spróbować swoich sił. Ścianka składa się z czterech torów o róĹźnym stopniu trudności. NajniĹźszy ma wysokość 6 metrów, najwyĹźszy 8 metrów. Pytania dotyczące uczestnictwa w zajęciach naleĹźy kierować do pana Jacka Dusika.

 

Wybitne osiągnięcia sportowe naszego ucznia w Narciarstwie Alpejskim

Uczeń klasy 2 naszego gimnazjum Michał Barnaś po zakończeniu sezonu zimowego może pochwalić się następującymi osiągnięciami w Narciarstwie Alpejskim.

Zawody Ligi Małopolskiej:
2 miejsce XXV LIGA MOZN I edycja Kluszkowce
4 miejsce XXV LIGA MOZN II edycja Kluszkowce
1 miejsce XXV LIGA MOZN VII edycja Suche
1 miejsce XXV LIGA MOZN X edycja Suche
2 miejsce Puchar miasta Kraków /Finał Ligi Małopolskiej/

W generalnej klasyfikacji w kategorii junior B Ligi Małopolskiej Michał zajął 3 miejsce.

Poza tym uczeń odniósł sukcesy w:

Mistrzostwach Powiatu Nowotarskiego 1 miejsce
Mistrzostwa Polski PKL w Szczawnicy 1 miejsce
Mistrzostwa Województwa Małopolskiego 2 miejsce

Gratulujemy i Ĺźyczymy dalszych sukcesów:)

 

Wywiad z Natalią Symelą.

Wywiad z Natalią Symelą – finalistką Małopolskiego Konkursu Biologicznego i uczestniczką etapu rejonowego Małopolskiego Konkursu Chemicznego.

- Dlaczego właśnie konkursy z biologii i chemii?

- Wzięłam udział w tych konkursach, ponieważ interesuję się biologią i chemią.

- Jak dużo czasu poświęcasz na naukę?

- Trudno określić ile czasu poświęcam na naukę, ponieważ interesuję się biologią i chemią i nie traktuję nauki ich jako obowiązku, lecz jest to dla mnie przyjemność.

- Czy wiążesz nadzieje z konkursami, jeśli tak to jakie?

- Konkursy pozwolą mi realizować moje plany edukacyjne.

- Czy jest szansa, Ĺźe za 10-15 lat zgłoszę się do Ciebie, jako do lekarza – chirurga?

-  Chciałabym studiować medycynę, ale nie myślałam jeszcze o wyborze specjalizacji.

- Czy masz czas jeszcze na swoje pasje – psy?

- Tak, organizuję czas tak, aby znaleźć czas na naukę i na kynologię.

 

Konkurs wiedzy o Ĺźyciu i twórczości Janusza Korczaka

 W czwartek 6. czerwca zostanie przeprowadzony, w formie testu, Ogólnoszkolny Konkurs Wiedzy o Ĺťyciu i Twórczości Janusza Korczaka. Materiał, na podstawie którego  opracowano pytania, znajduje się poniĹźej.

     Janusz Korczak  (wł. Henryk Goldszmit) ur. 1878 lub 1879 r.,  zm. 1942 r. - pisarz, lekarz, wychowawca, społecznik, ideowiec.

    Studiował w latach 1899-1904 medycynę. ZaprzyjaĹşnił się wtedy z póĹşniejszym prof. Ludwikiem Paszkiewiczem patomorfologiem, od 1924 profesorem, wykładowcą na UW, z nim równieĹź był stypendystą w Berlinie (w latach 1907-1908). W 1899 po raz pierwszy został przez policję carską aresztowany w związku z protestami studenckimi na cesarskim Uniwersytecie  Warszawskim. Po raz drugi aresztowano go w 1909 r. (na 2 tygodnie). W międzyczasie został zmobilizowany w czerwcu 1905 do wojska  rosyjskiego (brał udział w wojnie rosyjsko-japońskiej na Dalekim Wschodzie). Z wojska powrócił w marcu 1906, w tym czasie od kilku lat był pod wpływem lektury „Tak mówił Zarathustra” w przekładzie Wacława Berenta. Początek wieku to równieĹź zawiązanie przyjaĹşni, które przetrwały długie lata, między innymi ze Stefanią Sempołowską, działaczką społeczną, polityczną i oświatową oraz z Janiną Mortkowiczową. W pismach redagowanych przez obie panie Janusz Korczak publikował swoje teksty skierowane do dzieci. W 1914 ponownie został zmobilizowany do armii rosyjskiej (carskiej)  Mikołaja II. Brał udział w kampaniach na ziemiach polskich i na Ukrainie jako lekarz zaplecza frontowego.  W 1917 Korczaka rzucił los do Kijowa, gdzie przez blisko rok przebywał wśród tamtejszej Polonii (juĹź wcześniej, w 1915 przybył tam na kilkudniowy urlop). Doświadczeń kijowskich dotyczą jego „Momenty wychowawcze” wydane 1919 roku.
W czasie pierwszej wojny światowej rozpoczął pierwszą część tetralogii: ”Jak kochać dziecko. Dziecko w rodzinie”. W roku 1920, podczas wojny polsko-bolszewickiej, został zmobilizowany, tym razem do wojska polskiego, ale  zachorował na tyfus. W tym czasie  zmarła jego matka, Cecylia z Gębickich Goldszmit (matka Korczaka prowadziła stancję dla uczniów i do końca Ĺźycia mieszkała z synem, prowadząc mu dom). Zmarła, zaraziwszy się od niego tyfusem. Pochowano ją na cmentarzu Ĺźydowskim przy ulicy Okopowej (dawniej ulica Gęsia). Po II wojnie grób nie został odnaleziony.
W okresie międzywojennym Korczak odwiedził między innymi:  Berlin, ParyĹź, Londyn i Ateny. Był takĹźe w Ziemi Świętej - Palestynie (wówczas niespełnione marzenie Ĺťydów jako miejsce państwa Ĺźydowskiego).

Korczak po ukończeniu medycyny i kilkuletniej praktyce w szpitalu dziecięcym przez 30 lat (1912-1942) kierował warszawskim Domem Sierot dla dzieci Ĺźydowskich. Pracował teĹź na rzecz „Naszego Domu”- sierocińca dla dzieci polskich.  Oprócz tego przez kilkanaście lat wykładał w szkole pielęgniarskiej dr Anny Brande-Hellerowej, dyĹźurował w Ĺťydowskim Szpitalu dla Dzieci im. Małżeństwa Bersonów i Baumanów.  Od 1923 w Domu Sierot, a od 1928 w Naszym Domu działała tzw. Bursa przeznaczona początkowo dla byłych wychowanków, póĹşniej takĹźe dla innych zainteresowanych. Uczniowie otrzymywali tam mieszkanie, utrzymanie i moĹźliwość kontynuacji nauki. Dodatkowo mogli praktykować pod okiem Korczaka i Stefanii Wilczyńskiej poprzez codzienną kilkugodzinną pracę na rzecz Domu Sierot i cotygodniowe seminaria pedagogiczne. (Bursa działała równieĹź w czasie wojny w getcie.) Stefania Wilczyńska to naczelna wychowawczyni w Domu Sierot współkierująca placówką od początku jej istnienia aĹź do tragicznych wydarzeń w Treblince, gdzie zginęła wraz z Korczakiem i wychowankami.
W Domu Sierot (i Naszym Domu) dzieci co tydzień waĹźono i mierzono (ta systematycznie gromadzona dokumentacja nie przetrwała niestety II wojny).  W sierocińcu organizowano otwarte przedstawienia dla dzieci (np. kukiełkowe), co tydzień wydawano „Tygodnik Domu Sierot” (drukowano w nim informacje związane z Ĺźyciem placówki, zestawienia, np. o sprawach przed sądem koleĹźeńskim, sumach przyznanych  paragrafów kodeksu sądowego). 
W sobotnie przedpołudnia organizowano równieĹź zebrania wszystkich domowników i tam informowano ich o najwaĹźniejszych sprawach z minionego tygodnia. Korczak działał takĹźe w załoĹźonym juĹź w 1908 roku towarzystwie „Pomoc dla Sierot”,  które w ograniczonym zakresie działało takĹźe i w getcie. 

Od 1924 roku Korczak związany był z kwartalnikiem „Szkoła Specjalna” pod red. M. Grzegorzewskiej. Publikował tam artykuły dotyczące sylwetek trudnych dzieci z zakładu na Ogrodowej pt. "Dzieci występne w wieku przedszkolnym”.

Jako wykładowca związany był równieĹź z załoĹźonym i kierowanym przez Grzegorzewską Państwowym Instytutem Pedagogiki Specjalnej (od 1922) oraz Państwowym Instytutem Nauczycielskim (od 1930).

Od końca 1934 do lutego 1936 Korczak (pod pseudonimem  „Stary Doktór”) wygłaszał w Polskim Radiu tzw. „Gadaninki” - oryginalne autorskie audycje dla dzieci. Zwolniony z Polskiego Radia na fali nastrojów antysemickich powrócił do swych audycji ponownie w latach 1938-1939. Ostatnia książka - „Pedagogika Ĺźartobliwa” (wydana w maju 1939)  zawiera właśnie cykl „Gadaninek”. W latach 1926-1939 jako dodatek do dziennika „Nasz Przegląd” wydawano gazetę dzieci i młodzieĹźy (publikowano w niej materiały nadsyłane przez czytelników). Od 1930 redaktorem tego dodatku był właśnie Korczak, a następnie zastąpił go Jerzy Abramow (Igor Neverly) - sekretarz Korczaka.

II wojna światowa to czas zagłady Ĺťydów, a wśród nich Janusza Korczaka – społecznika, wiernego przyjaciela dzieci. Korczak został aresztowany w 1940 roku, gdy interweniował u władz okupacyjnych w sprawie zatrzymanych przy przeprowadzce domu sierot do getta. Mógł wówczas skorzystać z trucizn (chlorku rtęci i pastylek morfiny), które stale nosił przy sobie. Nie zrobił tego jednak ani wówczas, ani przez kolejne dwa lata, bowiem samobójstwo uznawał za oznakę słabości. Nie zrobił tego równieĹź w 1942 roku, kiedy wraz z 200 wychowankami zakończył Ĺźycie w obozie zagłady w Treblince. W Treblince zginęli  przyjaciele, współtowarzysze, pracownicy domu sierot i innych instytucji – Stefania Wilczyńska, RóĹźa Sztokman-Azrylewicz wraz z 5 letnią córką, Henryk Azrylewicz – księgowy, który na maszynie przepisywał rękopis "Pamiętnika", Dawid Dąbrowski i wielu innych.

 W czasie okupacji Korczak zaczął pisać „Pamiętnik i inne pisma z getta”, które są niezwykle cennym Ĺşródłem wiedzy o Ĺźyciu poza murami.  Tekst „Pamiętnika” nie jest zakończony. Korczak ostatnie zdanie zapisał 4 sierpnia 1942 roku, tuĹź przed likwidacją domu sierot. Dalszy ciąg dopisali Niemcy - pochód w sierpniowym skwarze ulicami getta  warszawskiego na „Umschlagplatz” , zatłoczone bydlęce wagony i w końcu obóz zagłady w Treblince i komora gazowa.

Dzieła Korczaka:

1928 - „Król Maciuś I”

1931 - „Król Maciuś na wyspie bezludnej”

1934 - „Kajtuś czarodziej”

1926 - „Bankructwo małego DĹźeka”

1910-1911 – „Józki, Jaśki, Franki”

1901 - „Dzieci ulicy”

1906 - „Dziecko salonu”

1912 -  „Sława”

1929-1921 - „Jak kochać dziecko”

1942 - „Pamiętnik i inne pisma z getta”

 

Egzamin do bierzmowania

4 czerwca pierwszy raz w historii naszej szkoły odbył się egzamin do bierzmowania. Wszyscy byliśmy (jak zawsze) bardzo dobrze przygotowani. Zarówno naszego księdza, jak i egzaminatora oczarowaliśmy wiedzą. :)


Nasza uczennica na gali Małopolskiego Programu Stypendialnego dla Uczniów Szczególnie Uzdolnionych!

12 czerwca br. w krakowskim Muzeum Sztuki i Techniki Manggha odbyła się GALA MAŁOPOLSKIEGO PROGRAMU STYPENDIALNEGO DLA UCZNIÓW SZCZEGÓLNIE UZDOLNIONYCH.

Na uroczystość zostali zaproszeni najzdolniejsi młodzi ludzie ze szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych województwa małopolskiego wraz z opiekunami dydaktycznymi. Uczestnicy otrzymali nagrody i upominki z rąk Marszałka Sejmiku Małopolskiego Pana Marka Sowy i Dyrektora Małopolskiego Centrum Przedsiębiorczości w Krakowie Pana Rafała Soleckiego.

Małopolski Program Stypendialny dla Uczniów Szczególnie Uzdolnionych to projekt realizowany przez Małopolskie Centrum Przedsiębiorczości w imieniu Zarządu Województwa Małopolskiego. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, a takĹźe ze środków BudĹźetu Państwa oraz BudĹźetu Województwa Małopolskiego.

Celem Małopolskiego Programu Stypendialnego jest wsparcie uzdolnionej młodzieĹźy i stworzenie jej moĹźliwości kontynuacji nauki na poziomie wyĹźszym. W bieżącym roku szkolnym miała miejsce juĹź piąta edycja przyznawania stypendium. Wśród 530 stypendystów z gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych województwa małopolskiego znalazła się takĹźe uczennica VI Gimnazjum Małopolskiego Centrum Edukacji w Krościenku n.D. – Natalia Symela, która była równieĹź laureatką czwartej edycji tego stypendium. Tegoroczny wniosek o stypendium dla Natalii został ponownie pozytywnie rozpatrzony przez Komisję do Spraw Stypendium przy Małopolskim Centrum Przedsiębiorczości i dzięki tej decyzji Natalia mogła dalej rozwijać swoje uzdolnienia, zwłaszcza w zakresie przedmiotów przyrodniczych. Opiekunem dydaktycznym Natalii jest prof. Zofia Krępa, pod okiem której, uczennica przygotowuje się do udziału w Konkursie Biologicznym. Biologia nie jest jedynym przedmiotem znajdującym się w centrum zainteresowań Natalii. We współpracy z prof. Barbarą Lorek przygotowuje się równieĹź do udziału w Konkursie Chemicznym. Natalia wiąże swoją przyszłość z medycyną. Mamy nadzieję, Ĺźe stypendium pomoĹźe jej w spełnieniu tego marzenia.

Naszej Stypendystce serdecznie gratulujemy!

 

Uczniowie I klasy uczestnikami testu historycznego.

Dwoje uczniów naszego gimnazjum – Gabrysia Siedlarczyk oraz Staszek Węglarz – z klasy I wzięło udział w Teście Historycznym nt. Powstania Styczniowego. Test był ostatnim etapem realizacji programu edukacyjnego pn. „Echa powstania styczniowego w Małopolsce – ludzie i miejsca” realizowanego wspólnie przez Forum Małopolskich Oddziałów Polskiego Towarzystwa Historycznego, Bibliotekę Pedagogiczną w Nowym Targu wraz z partnerami. Poprzedził go cykl wykładów poświęconych temu historycznemu wydarzeniu, które odbywały się w Zespole Szkół Technicznych im. Stanisława Staszica w Nowym Targu. Do udziału w teście przygotowywał uczniów prof. Tomasz Gabryś.

Gimnazjalistom Ĺźyczymy powodzenia!

Więcej informacji oraz galerię zdjęć można znaleźć na stronie: http://podhale24.pl/aktualnosci/artykul/24612/Powstanie_styczniowe_8211_test_historyczny_dla_dzieci_i_mlodziezy_zdjecia.html

 

Bezpieczne Wakacje

Nasza szkoła przystąpiła do akcji Bezpieczne Wakacje.

Celem ogólnopolskiej akcji Bezpieczne Wakacje 2013 jest zwiększenie poziomu bezpieczeństwa spędzania wolnego czasu przez dzieci, młodzieĹź i dorosłych.

Cel zostanie osiągnięty poprzez promowanie bezpiecznych zachowań we współpracy z instytucjami realizującymi funkcje publiczne oraz za pomocą Internetu i innych mediów.

Więcej na stronie www.bezpiecznewakacje.pl

 

O szkole

VI Gimnazjum MCE jest bezpłatną prywatną szkołą z uprawnieniami szkoły publicznej.

Zalety naszej szkoły:
  • mało liczne klasy,
  • brak anonimowości,
  • indywidualne podejście do każdego ucznia.

Kontakt z nami

VI Prywatne Gimnazjum
Małopolskiego Centrum Edukacji
Budynek Liceum Ogólnokształcącego
im. S. Żeromskiego
ul. Zdrojowa 11, Krościenko
tel: (18) 26 23 025
Sekretariat czynny:
pn. - pt. w godz. 9.00-14.30

Lokalizacja